اطلاعیه مهم سازمان دامپزشکی در ارتباط با بیماری تب برفکی

به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، با توجه به بروز بیماری تب برفکی در تعدادی از واحدهای دامداری و مناطق روستایی کشور، اتحادیه‌ها و تعاونی‌های گاوداران، واحدهای دامداری صنعتی، دامداران روستایی، همکاران شاغل در امورات درمانی و پیشگیری از بیماری بخش خصوصی دامپزشکی، دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشورر، معیارهای کنترلی لازم که باید مراعات شود را اعلام کرد.

  1. در صورت بروز بیماری تب برفکی، ضمن جداسازی دام های مبتلا از دام‌های سالم، سریعاً موضوع از طریق تماس تلفنی به اداره دامپزشکی شهرستان و اداره کل دامپزشکی استان اطلاع داده شود.
  2. کلیه دام های واجد شرایط در فواصل اعلام شده از طرف ادارات کل دامپزشکی استان ها علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی گردند.
  3. نسبت به انجام Ring vaccination در شعاع اپیدمیولوژیکی اطراف کانون ها  اقدام شود.
  4. از تردد غیر ضروری افراد ( به ویژه افراد پر مخاطره  که با میادین خرید و فروش دام، کشتارگاه‌ها، سایر دامداری ها و...) ارتباط دارند، درداخل محوطه دامداری جداً جلوگیری به عمل آید.
  5. از بازدیدهای کنجکاوانه اکیدا خودداری شود.
  6. مبادی ورودی و خروجی دامداری واجد حوضچه ضد عفونی بوده و درسطح مناسبی حاوی آب و ماده ضد عفونی مناسب (ترجیحا هیدروکسید سدیم 2درصد یا فرمالین 5درصد) باشد.
  7. ورود کلیه وسایل نقلیه به داخل دامداری ممنوع شود (در مورد وسایل نقلیه نظیر ماشین های حمل شیر، علوفه و کود که الزام ورود به واحد را دارند، پس از ضد عفونی کامل و دقیق اجازه ورود داده شود) و اکیپ های مایه کوبی، دامپزشکان فارم، مسئولین بهداشتی، ماموران تلقیح مصنوعی، ماموران بیمه و رکوردگیری شیر، صاحب دامداری و ... بایستی وسیله نقلیه خود را کمافی‌السابق در محوطه خارج از دامداری مستقر نمایند.
  8. در ابتدای محوطه ورودی دامداری اتاقی جهت تعویض لباس و چکمه و ابزار کار که واجد دوش بوده قرار داشته و کلیه افراد ورودی به دامداری(اکیپ های مایه کوبی، دامپزشکان فارم، مسئولین بهداشتی، ماموران تلقیح مصنوعی، ماموران بیمه و رکوردگیری شیر، صاحب دامداری و ...) که به نوعی با دام سروکار دارند و افرادی که از دامداری به هر دلیل خارج می‌شوند، موظف به تعویض لباس و دوش گرفتن باشند.( دامدار موظف به تهیه و تامین ابزار کار به میزان کافی می باشد)
  9. از جمع آوری و انتقال کود واحد  آلوده تا رفع کامل بیماری پرهیز شود.